24, Неділя - 21:10:38
Чи оподатковуються військовим збором кошти на лікування працівника?
Визначення поняття „заробітної плати” наводиться в частині першій ст. 94 Кодексів законів про працю (далі – КЗпП) і ст. 1 Закону України від 24.03.1995 № 108/95-ВР „Про працю” (далі – Закон № 108), це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Отже, у разі якщо сума коштів на лікування працівника та придбання лікарських засобів не виплачується (не компенсується) працівнику, а перераховується працедавцем на рахунок закладу охорони здоров’я, то такий дохід слід розглядати як надання працедавцем цільової благодійної допомоги разового характеру, що не є об’єктом оподаткування військовим збором Чи оподатковується військовим збором матеріальна допомога на поховання? Відповідно до п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами і доповненнями (далі – ПКУ) об’єктом оподаткування військовим збором є, зокрема доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами. Визначення поняття заробітної плати наводиться в частині першій ст. 94 Кодексу законів про працю і ст. 1 Закон України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР „Про оплату праці”, а саме заробітна плата – це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Частиною першою ст. 9 1 КЗпП передбачено, що підприємства в межах своїх повноважень і за рахунок власних коштів можуть встановлювати додаткові порівняно із законодавством трудові і соціально-побутові пільги для працівників. Одна із таких пільг є виплата працівникам матеріальної допомоги за їх заявами у зв’язку з особистими обставинами, яка носить разовий характер (наприклад у зв’язку з витратами на поховання) та не входить до складу заробітної плати. Крім того, допомога на поховання надається працівникам у вигляді матеріального забезпечення відповідно до норм Закону України від 18 cічня 2011 року № 2240-III «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» (далі - Закон № 2240), яким визначено правові підстави для отримання такої допомоги, умови надання та розмір. При цьому, матеріальне забезпечення у зв’язку з витратами, зумовленими похованням, застрахованим особам, зазначеним у частині першій статті 6 цього Закону, призначаються та надаються за основним місцем роботи (ст. 50 Закону № 2240). Отже, у разі надання працедавцем окремим працівникам матеріальної допомоги за їх заявами (у зв’язку з витратами на поховання), яка носить разовий характер та допомоги на поховання відповідно до норм Закону № 2240, сума таких виплат не входить до складу заробітної плати, тому не розглядається як об’єкт оподаткування військовим збором.
Чи буде застосовуватись відповідальність до ЮО, які в серпні 2014 року перерахували військовий збір за місцезнаходженням не уповноважених відокремлених підрозділів? Законом України від 31 липня 2014 року N 1621-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України", який набрав чинності з 03 серпня 2014 року, запроваджено військовий збір у розмірі 1,5 відсотка до доходів у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграшу гравця (учасника), отриманого від організатора азартної гри. Статтею 29 Бюджетного кодексу України від 08 липня 2014 року N 2456-VI, із змінами та доповненнями (далі - БКУ), визначено перелік доходів, що включаються до складу доходів Державного бюджету України. До доходів Державного бюджету України включаються доходи бюджету, за винятком тих, що згідно із статтями 64, 66, 69 та 71 БКУ закріплені за місцевими бюджетами (п. 29.1 ст. 29 БКУ). Відповідно до п. 29.2 ст. 29 БКУ військовий збір, що сплачується (перераховується) згідно з пунктом 16 1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, належить до доходів загального фонду Державного бюджету України. Одночасно згідно з пп. 1.4 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 розд. XX Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року N 2755-VI, із змінами і доповненнями (далі - ПКУ), нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 ПКУ. Податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до бюджету згідно з БКУ (пп. 168.4.1 п. 168.4 ст. 168 ПКУ). Так, ст. 64 БКУ визначено, що податок на доходи фізичних осіб податковим агентом - юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента - юридичної особи зараховується до відповідного бюджету за їх місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі. Одночасно абз. 2 пп. 168.4.3 п. 168.4 ст. 168 ПКУ встановлено, що податок на доходи, нарахований працівникам не уповноваженого відокремленого підрозділу, юридична особа перераховує до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого не уповноваженого відокремленого підрозділу. Проте, зазначена норма регламентує порядок перерахування податку до місцевого бюджету, а оскільки військовий збір зараховується до Державного бюджету України, зазначена в абз. 2 пп. 168.4.3 п. 168.4 ст. 168 ПКУ норма не може бути виконана для військового збору. Таким чином юридичні особи перераховують військовий збір за не уповноважені відокремлені підрозділи до бюджету за своїм місцезнаходженням. Крім того, відповідно до пп. 1.6 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ платники збору зобов'язані забезпечувати виконання податкових зобов'язань у форми та спосіб, визначені ст. 176 ПКУ для податку на доходи фізичних осіб. Особи, які відповідно до ПКУ мають статус податкових агентів, зобов'язані нести відповідальність у випадках, визначених ПКУ (пп. "ґ" п. 176.2 ст. 176 ПКУ). Однак, враховуючи те, що військовий збір запроваджено з 03 серпня 2014 року, до юридичних осіб, які в серпні 2014 року перерахували військовий збір за місцезнаходженням не уповноважених відокремлених підрозділів, відповідальність застосовуватись не буде.
ДФС щодо оподаткування військовим збором цивільно-правових договорівДержавна фіскальна служба України листом від 15.09.2014 N 4551/7/99-99-17-02-01-17 щодо оподаткування військовим збором цивільно-правових договорів повідомляє наступне: "Відповідно до пп. 16 1.1.1 п. 16 1.1 ст. 16 1 підрозділу 10 Розділу XX ПКУ платниками збору є особи, визначені п. 162.1 ст. 162 ПКУ, а саме фізична особа - резидент (нерезидент), яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні; податковий агент. Об'єктом оподаткування збором є, зокрема, доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами (пп. 16 1.1.2 п. 16 1.1 ст. 16 1 підрозділу 10 Розділу XX ПКУ). Тобто під об'єктом оподаткування військовим збором розуміється дохід, який нараховується (виплачується, надається) платнику податку у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами. Результатом цивільно-правового договору є факт виконання робіт (надання послуг). За цивільно-правовими договорами (договором підряду / договором про надання послуг) оплачується виконана робота / надана послуга, що у межах бухгалтерського обліку підтверджується первинними документами, зокрема, актами виконаних робіт (актами приймання-передачі). Згідно зі статтею 837 Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ) за договором підряду (цивільно-правовим договором) одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу. За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором (частина перша ст. 901 ЦКУ). Отже, для цілей оподаткування військовий збором факт оплати у межах цивільно-правового договору (договору підряду / договору про надання послуг) кваліфікується як об'єкт оподаткування. Таким чином, оподаткуванню військовим збором підлягають доходи, отримані за цивільно-правовими договорами, зокрема договором підряду та/або договором про надання послуг, виконання робіт та/або надання послуг яких підтверджуються актами виконаних робіт (актами приймання-передачі), на підставі яких провадиться їх оплата".
Закон об отмене налогообложения благотворительной помощи для АТО уже действует
26 сентября 2014 года вступил в силу Закон от 02.09.2014 № 1668-VII "О внесении изменений в Налоговый кодекс Украины относительно некоторых вопросов налогообложения благотворительной помощи". Установлено, что суммы средств, полученных благотворителями-физлицами (которые внесены в Реестр волонтеров АТО) на банковские счета для оказания благотворительной помощи в пользу АТО, не будут включаться в общий месячный (годовой) налогооблагаемый доход плательщика НДФЛ. Требование о включении в Реестр благотворителей-физлиц не применяется до даты введения этого Реестра. Реестр формируется и ведется ГФС, и обнародуется на официальном сайте. Порядок его формирования определяется Минфином. Для включения в Реестр необходимо подать заявление, копию ИНН и справку из банка с указанием реквизитов счетов, открытых на имя волонтера, предназначенных для осуществления благотворительной деятельности. Включение в Реестр осуществляется по заявительному принципу в течение одного рабочего дня. Истребование других сведений и документов запрещено. Временно (на период проведения АТО) без ограничений будут включаться в прочие расходы обычной деятельности плательщика налога на прибыль предприятий суммы средств или стоимость специальных средств индивидуальной защиты (касок, бронежилетов, изготовленных в соответствии с военными стандартами), технических средств наблюдения, лекарственных средств и медицинских изделий, средств личной гигиены, продуктов питания, предметов вещевого обеспечения, а также других товаров, выполненных работ, оказанных услуг - по перечню, который определяется Кабмином, и которые добровольно перечислены (переданы) для нужд обеспечения проведения АТО.
Чи має право на податкову соціальну пільгу фізична особа, яка отримує дохід у вигляді вихідної допомоги у зв’язку із звільненням?
Тобто, фізична особа, яка отримує дохід у вигляді вихідної допомоги у зв’язку із звільненням, в тому числі при виході на пенсію має право на податкову соціальну пільгу за умови якщо розмір її місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати та інших прирівняних до неї виплат, не перевищує граничного розміру для отримання податкової соціальної пільги.
Яким чином відображається в звіті 1ДФ поворотна фінансова допомога?
Згідно з п.п. 165.1.31 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається основна сума поворотної фінансової допомоги, наданої платником податку іншим особам, яка повертається йому, основна сума поворотної фінансової допомоги, що отримується платником податку. Відповідно до п. 3 Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 21.01.2014 № 49: у графі 3а «Сума нарахованого доходу» відображається (за звітний квартал) дохід, який нараховано фізичній особі відповідно до ознаки доходу згідно з довідником ознак доходів, наведеним у додатку до цього Порядку. У разі нарахування доходу його відображення у графі 3а є обов’язковим незалежно від того, виплачені такі доходи чи ні; у графі 3 «Сума виплаченого доходу» відображається сума фактично виплаченого доходу платнику податку податковим агентом; у графі 4а «Сума нарахованого податку» відображається сума податку, нарахованого та утриманого з доходу, нарахованого платнику податку згідно із законодавством; Отже, при виплаті доходу на користь фізичної особи у вигляді поворотної фінансової допомоги за ознакою доходу «153» в податковому розрахунку за ф. 1ДФ відображається сума нарахованого доходу у графі 3а, сума виплаченого доходу - у графі 3, а у графі 4а (нарахований податок на доходи фізичних осіб) та графі 4 (перерахований податок на доходи фізичних осіб) проставляється нуль.
Чи оподатковується сума допомоги по вагітності та пологах військовим збором?Нагадуємо, що з 03 серпня 2014 року набрав чинності Закон України від 31 липня 2014 року № 1621 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів" (далі - ПКУ), яким, зокрема, тимчасово, до 1 січня 2015 року встановлено військовий збір. Об’єктом оподаткування військовим збором є доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграш гравця (учасника), отриманий від організатора азартної гри (підпункт 1.2 пункт 16 прим. 1 підр. 10 р. XX ПКУ від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами і доповненнями). Відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами є соціальною відпусткою (стаття 4 Закону України від 15 листопада 1996 року № 504/96-ВР "Про відпустки" (далі - Закон № 504)), яка надається жінкам на підставі медичного висновку у відповідності до статті 179 КЗпП та статті 17 Закону № 504. Фінансування допомоги по вагітності та пологах провадиться з коштів державного соціального страхування (абзац 4 статті 23 Закону № 504). Так, відповідно до частини 1 статті 38 Закону України від 18 січня 2001 року № 2240-ІІІ "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" (далі - Закон № 2240) допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами. Тобто, допомога по вагітності та пологах надається за той період, коли працівниця фактично знаходилась у соціальній відпустці по вагітності та пологах і не отримувала заробітної плати. Крім того, жінки, які не застраховані в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування також мають право на державну допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами, яка виплачується на умовах, передбачених Законом України від 21.11.1992 р. № 2811-ХІІ "Про державну допомогу сім’ям з дітьми". Враховуючи зазначене, сума соціальної допомоги по вагітності та пологам не підлягає оподаткуванню військовим збором.
Про внесення змін до Порядку обліку платників податків і зборів
1.Які форми реєстраційних документів Міністерством фінансів України було оновлено? до Порядку обліку платників податків і зборів», що набрав чинності з 6 червня 2014 року Мінфін оновив такі форми реєстраційних документів: • Довідка про взяття на облік платника податків (форма №4-ОПП); • Довідка про зняття з обліку платника податків (форма №12-ОПП); • Заява для юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів (форма №1-ОПП); • Заява про реєстрацію постійного представництва нерезидента в Україні як платника податку на прибуток (форма №1-РПП); • Реєстраційна заява для самозайнятих осіб (форма №5-ОПП); • Заява про ліквідацію або реорганізацію платника податку (форма №8-ОПП); • Довідка про відсутність заборгованості з податків і зборів (форма №22-ОПП). Також запроваджено спрощену процедуру перереєстрації кримських платників податків, а саме:
2. Які відбулися зміни в процедурі переведення платників податків з одного контролюючого органу до іншого у зв'язку зі зміною місцезнаходження (місця проживання) такого платника ? Відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 22.04.2014 року № 462 «Про внесення змін до Порядку обліку платників податків і зборів», яким змінено порядок переведення платника податків (зміна основного місця обліку) проводиться контролюючими органами протягом місяця після отримання документів про зміну місцезнаходження (місце проживання) платника податків, пов'язану зі зміною адміністративно-територіальної одиниці. При цьому, якщо до дати спливу одного місяця після отримання документів про зміну місцезнаходження (місця проживання) платника податків контролюючий орган за новим місцезнаходженням (місцем проживання) не здійснив взяття такого платника на облік (основне місце обліку), то взяття на облік за новим місцезнаходженням (місцем проживання) здійснюється автоматично у день спливу такого строку. Відповідно до частини восьмої статті 45 Бюджетного кодексу України у разі зміни місцезнаходження суб'єктів господарювання - платників податків сплата визначених законодавством податків і зборів (обов'язкових платежів) після реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду. У такому випадку контролюючий орган за попереднім місцезнаходженням одночасно із зняттям з обліку юридичної особи - платника податків за основним місцем обліку здійснює взяття на облік платника податків за неосновним місцем обліку згідно із розділом VII Порядку обліку без подання заяви платником податків. До закінчення року платник податків обліковується в контролюючому органі за попереднім місцезнаходженням (неосновне місце обліку) 3 ознакою того, що він є платником податків до закінчення року, а в контролюючому органі за новим місцезнаходженням (основне місце обліку) - з ознакою того, що він є платником податків з наступного року. Після зняття платника податків з основного місця обліку в контролюючому органі за попереднім місцезнаходженням платник податків продовжує перебувати на обліку в такому органі з ознакою обліку за неосновним місцем обліку, а контролюючий орган стосовно платника податків продовжує адмініструвати податки, збори у частині завершення процедур такого адміністрування до: • закінчення документальної перевірки та узгодження сум грошових зобов'язань за її результатами, якщо перевірка була розпочата або призначена та контролюючий орган вже повідомив платника податків про її проведення; • повернення надміру сплачених платежів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюють контролюючі органи, або їх відшкодування платнику податків, якщо останній відповідно до поданих заяв чи податкових декларацій (звітів, розрахунків) претендує та має право на таке повернення чи відшкодування, у разі якщо до кінця бюджетного року спливає строк повернення або відшкодування і відповідно висновки щодо відшкодування виконані в повному обсязі; • закінчення процедур судового оскарження сум грошових зобов'язань та інших справ адміністративного судочинства, крім випадків заміни такого контролюючого органу (як сторони або третьої особи в адміністративній справі) іншим контролюючим органом.
Як підприємець на загальній системі сплачує єдиний соціальний внесок?Добропільська ОДПІ ГУ Міндоходів у Донецькій області нагадує платникам податків, окремі положення Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», визначено платників єдиного внеску, порядок нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, стягнення заборгованості за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату єдиного внеску. Так, базою нарахування ЄСВ фізичній особі-підприємцю, що перебуває на загальній системі оподаткування є сума доходу (прибутку), отриманого від діяльності, що підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб. Одночасно сума ЄСВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток). Мінімальний страховий внесок - сума єдиного внеску, що визначається розрахунково, як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений Законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та підлягає сплаті щомісяця. Розмір внеску становить 34,7%, від мінімальної заробітної плати, що з початку 2014 року становить - 1218 грн. Отже, сума місячного мінімального страхового внеску з ЄСВ становить 422,65 грн., максимальний розмір бази нарахування ЄСВ – 20 706 грн., а місячна максимальна сума ЄСВ становить – 7184,98 грн. (20706 грн. х 34,7 % ). Згідно з пп. 2 п. 4.5 розділу IV Інструкції, підприємець на загальній системі сплачує ЄСВ авансовими платежами протягом року - до 15 березня, 15 травня, 15 серпня і 15 листопада (щокварталу 25% річної суми ЄСВ, обчисленої від суми, визначеної контролюючими органами для сплати авансових сум податку на доходи фізичних осіб). Згідно частини 8 ст. 9 Закону, остаточна сплата ЄСВ, нарахованого за календарний рік, здійснюється до 10 лютого наступного за звітним року.
Джерело: сайт міста Добропілля Мітки:
|