22, П'ятниця - 19:06:34
Представники більшості фракцій парламенту відзначають суттєвий брак коштів у бюджеті на цей рік на освітню субвенцію. На оплату праці педагогічним працівникам та функціонування шкіл не вистачає 6млрд грн. Про це йдеться у проекті постанови про звернення Верховної Ради України до Кабінету Міністрів України щодо необхідності збільшення обсягу видатків на 2022 рік за бюджетною програмою 2211190 «Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам» та внесення змін до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами. Авторами її є представники більшості фракцій, у тому числі «слуг народу». Зокрема, депутати відзначають, що загальний обсяг видатків за бюджетною програмою «Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам», передбачений Законом «Про Державний бюджет України на 2022 рік», становить 108 млрд грн. При цьому, на думку депутатів, такий обсяг субвенції не враховує фактичних потреб у видатках на такі напрямки: зростання кількості контингенту учнів в порівнянні з 2021 роком (загальна кількість учнів зростає на 2%, при цьому кількість учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах - на 34%); потребу у видатках на фінансування педагогічного патронажу (індивідуальне навчання за станом здоров’я); необхідність збільшення коефіцієнта приведення кількості ставок іншого педагогічного персоналу (крім учителів), для приведення розрахункової кількості ставок у відповідність до типових штатних нормативів закладів освіти (у тому числі кількість ставок вихователів груп подовженого дня). Депутати вказують, що це є актуальним для міських громад, які доєднали значний обсяг сільських територій. Крім того, через нерівномірність розвитку є громади, яким тяжко фінансувати зарплати педагогів. А це, на думку обранців, може призвести до виникнення заборгованості із зарплат. При цьому, як вважають автори, проблема нестачі коштів виникла у перше чергу через недосконалість Формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами. Зокрема, формула передбачає: не в повному обсязі видатки на вихователів груп подовженого дня (передбачено ЗУ «Про повну загальну середню освіту», ст. 12), через низький коефіцієнт іншого педагогічного персоналу. У цьогорічній Формулі він становить – від 0,23 до 0,53 і залежить від відсотка сільського населення у громаді; не передбачено видатки на години на педагогічний патронаж (передбачено ЗУ «Про повну загальну середню освіту», ст. 4), зокрема, для здобувачів освіти, які за станом здоров’я не можуть відвідувати заклад освіти і перебувають удома; не передбачено видатки на заміни тимчасово відсутніх педагогічних працівників. Крім того, застосований у цьому у році Формулі коефіцієнт поділу класу на групи при вивченні окремих предметів, на думку народних обранців, не дозволяє у громадах з високою наповнюваністю класів здійснювати поділ усіх класів, що того потребують, на групи при вивченні окремих предметів. І його, як вони зазначають, необхідно підвищити. У цьогорічній Формулі він так само, як і в минулому році, становить від 0,017 до 0,15, залежно від розрахункової наповнюваності класів. Окрім того, депутати вказують, що в освітній субвенції необхідно передбачити видатки не лише на заробітну плату педпрацівників, а й: - на непедагогічних працівників (сума фінансування з місцевих бюджетів на оплату праці непедагогічних працівників порівняно з обсягом освітньої субвенції складає більше третини); - на харчування пільгових категорій дітей; - на енергоносії, ціни на які стрімко зросли, особливо впродовж минулого року. При цьому, на думку депутатів, потребує перегляду і наукового обґрунтування матриця, за якою визначається розрахункова наповнюваність класів для окремих категорій громад (РНК). Депутати вказують, що вона часто не співпадає з фактичної наповнюваністю класів, а оптимізація, «(скорочення) мережі закладів освіти та приведення її до визначеного у Формулі РНК – процес тривалий і може затягнутись на кілька років». Депутати пропонують звернутися до Кабінету Міністрів України з вимогою розробити та внести до Верховної Ради проект Закону «Про внесення змін до Державного бюджету України на 2022 рік» щодо збільшення обсягу видатків на 2022 рік за бюджетною програмою на загальну суму 6 млрд грн, з яких: 2,5 млрд грн - зростання контингенту учнів усіх типів закладів загальної середньої освіти; 2 млрд грн - на збільшення коефіцієнта приведення кількості ставок іншого педагогічного персоналу (крім учителів); 1,5 млрд грн - на запровадження у 2022 році нового коефіцієнта у формулі, що частково враховує потребу у видатках на фінансування педагогічного патронажу (індивідуальне навчання за станом здоров’я). Джерело: https://sud.ua |