22, Неділя - 15:38:55
Найчастіші порушення:
1 Охоронець вимагає здати Ваші речі до камери схову
Ви маєте право зайти до магазину зі своєю сумкою/рюкзаком тощо.
До камери схову необхідно здавати тільки ті товари, які продаються в магазині (зі своєю шоколадкою заходити до кондитерського магазину не можна).
Що сказати охоронцю: Відповідно до п. 21 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 № 833 «Про порядок провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування» суб'єкт господарювання зобов'язаний забезпечити доступ споживачів до торговельних об'єктів без здавання на збереження особистих речей, крім товарів, реалізація яких здійснюється у таких торговельних об'єктах. Отже, заборона проносити речі та вимога здавати сумку є порушенням прав споживача.
Додатково Ви можете: - Викликати адміністратора та вимагати надати Книгу відгуків та пропозицій - У Книгу відгуків та пропозицій записати скаргу - Надіслати скаргу до Держспоживслужби
2 Охоронець намагається перевірити Ваші речі
Охоронець не має права проводити особистий огляд Вас та Ваших речей, а також Ваших чеків, без Вашого добровільного (!) дозволу. Охоронець не може до Вас чіплятись, кудись Вас відводити чи робити огляд Ваших речей.
Що сказати охоронцю: - Згідно зі ст. 2. Закону України «Про охоронну діяльність» охоронець має право здійснювати огляд (не обшук) осіб виключно за їх згодою. - Відповідно до п. 4 ст. 11 Закону України «Про охоронну діяльність» персонал охорони під час виконання функціональних обов'язків повинен мати при собі посвідчення з підписом керівника суб'єкта охоронної діяльності, в якому зазначаються прізвище, ім'я, по батькові особи, яка належить до персоналу охорони, дата видачі і термін дії посвідчення та міститься фотокартка особи, якій видано посвідчення. - Згідно зі ст.10 Закону України «Про охоронну діяльність» під час організації та здійснення охоронної діяльності забороняється здійснювати дії, що посягають на права, свободи та власність фізичних осіб, а також ставлять під загрозу їх життя та здоров'я, честь, гідність і ділову репутацію. - Відповідно до ст.15 Закону України «Про охоронну діяльність» персонал охорони за невиконання або неналежне виконання покладених на нього обов'язків несе дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність, встановлену законом.
Додатково Ви можете: - Вимагати від охоронця його документи (див. нижче про правовий статус охоронців) - У разі конфліктної ситуації - викликати Поліцію (102) Правовий статус охоронців: Не всі "дяді в формі та з рацією" - охоронці. Персонал охорони або надається охоронною фірмою з ліцензією, або наймається магазином самостійно. Так от останній не має по відношенню до покупців ніяких прав, окрім як спостерігати за діями. А от персонал охорони повинен керуватись Законом України "Про охоронну діяльність", який серед обов'язків охорони в першу чергу містить пункт "викликати правоохоронні органи". В будь-якому випадку охоронцям забороняється наносити шкоду Вашому здоров`ю, честі та гідності.
Оглядати Вас та Ваші речі охоронець може тільки за Вашою добровільною (!) згодою.
Тож, що якщо охоронець є працівником не супермаркету, а офіційно зареєстрованого охоронного агентства, яке отримало ліцензію, то такий охоронець може затримати Вас до приїзду поліції для перешкоджання скоєння Вами злочину, якщо в нього є підозра на вчинення Вами злочину. Проте, якщо він виявиться неправим, то за вашою скаргою охоронне агентство можуть позбавити ліцензії. А сам персонал охорони несе дисциплінарну, цивільну, адміністративну та навіть кримінальну відповідальність за свої дії. (ст.15 Закону України «Про охоронну діяльність»).
3 Чи можете Ви робити фото-, відеозйомку в магазині?
Так, Ви можете робити фото-, відеозйомку у магазині. Проте розповсюджувати запис чи фото з зображенням фізичних осіб, які не надали своєї згоди, або не є публічними особами заборонено.
Що сказати охоронцю: Право на фото-, відеозйомку гарантовано ст. 50 Конституції України. Звучить це як «право вільного доступу до інформації про стан довкілля, харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення». Окрім того у ст. 37 Конституції зазначається, що «Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір».
4 Ціна на ціннику і в чеку відрізняється
Ви маєте право купити товар за тією ціною, яка зазначається на ціннику!
Коли Ви купуєте щось у магазині, між вами укладається договір купівлі-продажу. У ст. 691 Цивільного Кодексу України зазначено, що покупець зобов'язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу. Тож ціна є умовою договору, яка Вам відома і на яку Ви погоджуєтесь. Якщо ж ця ціна відрізняється від ціни в чеку – Вам мають компенсувати різницю в ціні, або можуть повернути повну вартість і відмовитись продавати Вам цей товар взагалі.
Як діяти: - Сфотографуйте цінник та/або залучіть свідків та кличте адміністратора. Вимагайте зафіксувати різницю в цінах. Не приймайте аргумент «Ціни змінили зранку, ще не встигли замінити цінники». Це взагалі не проблема покупця. - Додатково можете написати скаргу у Книгу відгуків та пропозицій та до Держспоживслужби.
Що сказати адміністратору: Відповідно до ст.633 Цивільного кодексу України між роздрібною мережею та споживачем украдається договір, в якому ціна встановлюється продавцем шляхом її оприлюднення та акцептується покупцем. Відповідно до ст.691 Цивільного кодексу України Покупець зобов'язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу. Отже, магазин зобов'язаний продати товар за ціною, встановленою на ціннику або повернути кошти.
5 Неправильне маркування (у тому числі відсутність української мови)
Магазинам забороняється продавати товари без відповідного маркування українською мовою. Ви також можете попросити показати сертифікат якості на будь-який товар, який підлягає сертифікації. Отже, якщо на товарі відсутнє маркування українською мовою, це може вважатись недоліком і товар має бути замінений або Вам повернуть гроші.
Як діяти: - Викликайте адміністратора та доведіть до його відома порушення - Додатково можете написати скаргу у Книгу відгуків та пропозицій та до Держспоживслужби.
Що сказати адміністратору: Відповідно до ст. 26 Закону України «Про засади державної мовної політики», п. 13 Правил роздрібної торгівлі продовольчими товарами, а також п. 4 Технічного регламенту щодо правил маркування харчових продуктів, етикетки на фасуванні, яке здійснює сам магазин, також мають бути державною мовою.
6 Вага товару відрізняється від заявленої
Зверніть увагу чи є в торговому залі контрольні ваги. Якщо їх немає – записуйте це в Книгу відгуків, бо це є пряме порушення правил торгівлі. Окрім цього, Ви маєте право попросити документ про повірку ваг і його Вам надати зобов'язані.
Якщо ж вага продукту не на Вашу користь – вимагайте перебити цінник за новою вагою, або повернути різницю за вже оплачений товар.
Як діяти: - Розшукайте контрольні ваги (іноді їх ховають) та перевірте їх (скористайтесь фасованим товаром з відомою вагою) - У разі відсутності ваг або їх несправності - викликайте адміністратора та вимагайте надати Книгу відгуків та пропозицій - Пишіть скаргу в Книгу - Додатково можете написати скаргу до Держспоживлужби
Що сказати адміністратору: Відповідно до абз. 2 п. 21. Порядку провадження торговельної діяльності продавець зобов`язаний сприяти покупцеві у перевірці міри, ваги та ціни товарів з наданням йому контрольно-вимірювальних приладів. А також, відповідно до п. 4 ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів» на вимогу споживача продавець (виконавець) зобов'язаний надати йому контрольно-вимірювальні прилади.
7 Порушення правил продажу живої риби
Жива риба в магазинах може продаватись протягом 24 годин у весняно-літній період та протягом 48 годин в осінньо-зимовий період.
На живу рибу магазин на першу ж вимогу має надати Вам ветеринарну довідку або сертифікат на відповідну партію риби. Зверніть увагу на дату в цій довідці і переконайтесь, що вона відповідає вказаному терміну в 24 (або 48) годин.
Як діяти: У разі відсутності/ненадання документів або перевищення строку реалізації живої риби Ви можете зробити наступне: - Викликайте адміністратора та вимагайте надати Книгу відгуків та пропозицій - Пишіть скаргу в Книгу - Додатково можете написати скаргу до Держспоживслужби
Що сказати адміністратору: Відповідно до п. 6.1. Правил роздрібної торгівлі продовольчими товарами на кожну партію живої риби повинна бути ветеринарна довідка, а для реалізації в межах України - ветеринарне свідоцтво. В тих же правилах в п. 6.4. вказані терміни зберігання живої риби. Відсутність цих документів є порушення прав споживача. Джерело: сайт міста Добропілля Мітки:
|